iRobot, czyli amerykański producent robotów sprzątających Roomba, ma bardzo duże kłopoty finansowe.
Firma podała swoje wyniki za IV kw. 2024 r. Przychody spadły do poziomu 172 mln dolarów z 307.5 mln dolarów rok wcześniej.
Od końca 2023 r. iRobot zmniejszył łączne zatrudnienie o około 51% do 541 osób.
W czwartym kwartale 2024 r. przychody spadły odpowiednio o 47% w Stanach Zjednoczonych, 34% w Japonii i 44% w regionie EMEA w porównaniu z rokiem poprzednim.
Na przychody w czwartym kwartale 2024 r. wpływ miały wyższe niż przewidywano wydatki na promocje w celu stymulowania sprzedaży przed wprowadzeniem produktu na rynek w 2025 r.
Przychody z robotów średniej klasy (o sugerowanej cenie detalicznej od 300 do 499 USD) i robotów premium (o sugerowanej cenie detalicznej 500 USD lub więcej) stanowiły 83% całkowitej sprzedaży robotów w czwartym kwartale 2024 r., w porównaniu z 82% w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Jak zostanie odnotowane w raporcie rocznym iRobot nie ma pewności, że wprowadzenie nowych produktów zakończy się sukcesem ze względu na potencjalne czynniki, w tym między innymi popyt konsumentów, konkurencję, warunki makroekonomiczne i politykę taryfową.
W ramach ciągłych wysiłków zmierzających do dalszego wzmocnienia swojej płynności i sytuacji finansowej, iRobot zmienił swój istniejący kredyt terminowy i jest aktywnie zaangażowana w trwające, oparte na współpracy i konstruktywne dyskusje ze swoim głównym kredytodawcą, podczas gdy zarząd kontynuuje strategiczny przegląd alternatyw dla działalności.
Rada nie ustaliła harmonogramu zakończenia tego przeglądu i nie ma pewności, że badanie alternatyw strategicznych doprowadzi do zawarcia jakichkolwiek umów lub transakcji. Spółka nie zamierza ujawniać wydarzeń związanych z tym procesem, dopóki nie uzna, że dalsze ujawnianie informacji jest właściwe lub konieczne.
W 2022 r. iRobot ogłosił, że przechodzi w ręce Amazona. W 2024 to porozumienie o sprzedaży zostało zerwane.
iRobot ma ogromne problemy wynikające z dwóch elementów: ogromnej konkurencji producentów z Chin oraz braku wdrożenia nowych rozwiązań w swoich odkurzaczach.
Oświadczenie iRobot w związku z wynikami finansowymi za 2024 rok
W iRobot od ponad 30 lat definiujemy kategorię robotów sprzątających, dostarczając innowacyjne rozwiązania, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby konsumentów. Rok 2024 był dla naszej firmy okresem transformacji, w którym konsekwentnie realizowaliśmy strategię restrukturyzacyjną iRobot Elevate. Dzięki podjętym działaniom znacząco ograniczyliśmy straty operacyjne, poprawiliśmy marże brutto i zoptymalizowaliśmy przepływy pieniężne, budując silne fundamenty na przyszłość.
W ciągu ostatniego roku iRobot poczynił znaczne postępy we wzmacnianiu swoich fundamentów finansowych. Od czasu wdrożenia planu restrukturyzacji operacyjnej w styczniu 2024 r.: znacznie zredukował zatrudnienie o ponad 50%, obniżył i zaostrzył wydatki na sprzedaż i marketing poprzez centralizację i konsolidację oraz zmniejszył zapasy i odpływy gotówki. Firma osiągnęła również znaczną redukcję kosztów swoich produktów poprzez strategiczną transformację modelu badawczo-rozwojowego i łańcucha dostaw oraz wykorzystanie wspólnych partnerstw w zakresie projektowania i produkcji kontraktowej, przy jednoczesnym zwiększeniu innowacyjności i ulepszeń funkcji produktów, jakości i oprogramowania.
Te działania przyczyniły się do znacznego obniżenia kosztów operacyjnych w 2024 r. w porównaniu z rokiem poprzednim, zgodnie ze standardami GAAP i non-GAAP. Równolegle, Rada Dyrektorów iRobot zainicjowała formalny przegląd strategiczny, aby ocenić szeroki zakres alternatyw, w tym refinansowanie zadłużenia spółki oraz potencjalne strategiczne transakcje, które mogą przyczynić się do dalszego wzrostu.
Dyrektor generalny iRobot, Gary Cohen, podkreśla, że firma pozostaje w pełni zaangażowana w dalszy rozwój: "Wczoraj ogłosiliśmy największą premierę produktową w historii iRobot, co jeszcze lepiej pozycjonuje nas jako lidera w kategorii, którą stworzyliśmy. Nowa linia przełomowych produktów przyniesie poprawę marży i powinna zacząć wspierać wzrost przychodów już w 2025 roku. Dzięki niższej strukturze kosztów planujemy wykorzystać ten wzrost, aby poprawić rentowność i umocnić naszą pozycję na rynku".
Naszym priorytetem pozostaje dalsza ewolucja i rozwój oferty w obszarze inteligentnego domu. Wierzymy, że innowacyjność, efektywność kosztowa oraz strategiczne działania operacyjne pozwolą nam nie tylko umocnić pozycję lidera, ale również zapewnić naszym klientom jeszcze lepsze rozwiązania w zakresie automatyzacji domowej.
W iRobot patrzymy w przyszłość z optymizmem. Jesteśmy przekonani, że podjęte działania i nasze nowe produkty przyczynią się do długoterminowego wzrostu wartości firmy oraz dalszego zadowolenia naszych klientów.
iRobot Polska