„Bezpieczny Internet dla domu” i „Ochrona Internetu dla Domu” to dwie usługi od Play, które zabezpieczają klientów operatora przed zakusami cyberprzestępców.
Średnio 300 incydentów związanych z naruszeniem cyberbezpieczeństwa dziennie notował w 2024 r. CERT Polska – instytucja odpowiedzialna m.in. za monitorowanie zagrożeń na poziomie krajowym. Według danych, skala zagrożeń w sieci niezmiennie rośnie. Pozytywnym zjawiskiem przy tym jest to, że coraz więcej z nas jest ich świadomych. Warto jednak nie tylko wiedzieć o tym, co nam może grozić, ale przede wszystkim zabezpieczać się przed tego typu zdarzeniami.
Rozumieją to operatorzy tacy jak Play, którzy oferują klientom proste i skuteczne zabezpieczenia.
Play ma w swym portfolio usługi ochrony internetu w dwóch wersjach – „Bezpieczny Internet dla Domu” (bazującą na rozwiązaniu firmy Allot) oraz „Ochrona Internetu dla Domu” (na bazie F-Secure).
Z usługi „Bezpieczny Internet” mogą skorzystać zarówno klienci usług mobilnych w Play, jak i światłowodowych. Ogromnym jej atutem jest to, że zapewnia ona ochronę każdemu, kto jest podłączony do Wi-Fi. Jedną z podstawowych funkcjonalności rozwiązania jest automatyczne blokowanie dostępu do niebezpiecznych stron. Chroni też ono przed phishingiem, fałszywymi linkami oraz próbami kradzieży danych. Pomaga również zabezpieczyć hasła, płatności online i codzienne zakupy w sieci. Co ważne, działa w tle – chociaż nie wymaga uwagi klienta, to nieprzerwanie czuwa nad bezpieczeństwem domowej sieci.
Jak wynika z raportu CERT Polska, najczęściej występującą kategorią incydentów zarejestrowanych w 2024 roku były oszustwa komputerowe. Wykryto 97 995 tego typu zdarzeń (to 95 proc. wszystkich). Najbardziej rozpowszechnionym rodzajem tego typu oszustw były próby wyłudzania poufnych danych, np. loginu i hasła do poczty, strony banku, portalu społecznościowego czy innej usługi online.
Bezpieczeństwo kosztuje, ale w Play niedużo – szczególnie wobec możliwych strat w wyniku cyberoszustw. Usługa „Bezpieczny Internet” dostępna jest w dwóch wariantach cenowych. W wersji z zobowiązaniem kosztuje 6,99 zł miesięcznie – można ją aktywować przy podpisywaniu nowej umowy na internet lub pakiet TV i internet (na 12 lub 24 miesiące). Można wybrać też trochę droższą wersję bez zobowiązania – w cenie 9 zł miesięcznie, a więc wykupić ją w dowolnym momencie bez konieczności korzystania z niej przez cały rok czy dwa.
Do korzystania z usługi nie jest potrzebna żadna aplikacja, bo ochrona uruchamia się automatycznie po jej aktywacji. Działa zawsze, gdy klient Play korzysta z internetu. Jest to więc rozwiązanie proste, niedrogie, ale bardzo skuteczne.
Usługa „Ochrona Internetu” jest bardziej rozbudowana. Zapewnia całodobowy monitoring urządzeń. Ostrzega w przypadku kradzieży danych osobowych i wycieku danych, np. gdy ktoś włamie się na nasze konto w portalu społecznościowym. Dodatkowo, użytkownicy mogą liczyć na praktyczne porady, jak reagować w takich sytuacjach. Inną niezwykle użyteczną funkcją usługi od Play jest ochrona przed złośliwym oprogramowaniem – chodzi o automatyczne wykrywanie i usuwanie złośliwego oprogramowania zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Kolejnym przydatnym elementem rozwiązania jest wykrywanie niebezpiecznych sieci Wi-Fi – w takiej sytuacji system kieruje użytkownika do VPN, co zapewnia prywatność i bezpieczeństwo.
Dla użytkowników usługi niezwykle cenna będzie ochrona bankowości – to dodatkowa warstwa zabezpieczeń blokująca dostęp do fałszywych stron oraz potwierdzenie autentyczności stron banków. Usługa skutecznie blokuje też próby phishingu, w tym złośliwe witryny wyłudzające dane osobowe.
Usługę „Ochrona Internetu” Play oferuje w dwóch wariantach – z ochroną do 5 lub do nawet 25 urządzeń. Aby aktywować aplikację (można to zrobić na telefonie, tablecie czy laptopie), wystarczy skontaktować się z infolinią Play lub odwiedzić najbliższy salon sprzedaży operatora. W wariancie z ochroną do 5 urządzeń klienci podpisujący umowę mogą wybrać opcję z 24-miesięcznym zobowiązaniem w cenie 10 zł miesięcznie. Jednak usługa jest również dostępna bez umowy terminowej – wtedy można ją wykupić w dowolnym momencie za 15 zł. W wariancie do 25 urządzeń usługa kosztuje 20 zł przy umowie ze zobowiązaniem terminowym i 25 zł bez takiego zobowiązania.
Dodatkowo, w wybranych ofertach fioletowy operator daje klientom możliwość testowania usługi „Ochrona Internetu”. W takim przypadku jest ona aktywna przez miesiąc i kosztuje 0 zł. Po tym okresie zainteresowani klienci mogą skorzystać z niej w specjalnych cenach, nawet już od 10 zł miesięcznie w zobowiązaniu.