Polacy narzekają, że nie mogą płacić bezgotówkowo za usługi w domu

Newsy
Opinie: 0
Polacy narzekają, że nie mogą płacić bezgotówkowo za usługi w domu

W 2024 r. 69% wszystkich płatności w Polsce zostało zrealizowanych w sposób bezgotówkowy.

Do najpopularniejszych metod płatności w punktach handlowo-usługowych należą karty płatnicze (41%), gotówka (31%) oraz mobilne płatności NFC (18%) – pokazują wyniki badania POLASIK Research dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.

W 2024 r. niemal ¾ transakcji w sklepach i punktach usługowych (69%) realizowano cyfrowo. Dla porównania, w 2016 r. podobny odsetek transakcji – 68% odbywał się za pomocą gotówki, a 20 lat temu w 2005 r. bezgotówkowe transakcje stanowiły tylko 2% sprzedaży – wskazuje raport POLASIK Research.

Rośnie również liczba konsumentów definiujących się jako „bezgotówkowi” – w 2018 r. za osobę całkowicie i częściowo bezgotówkową uznawało się odpowiednio tylko 5% i 36% badanych. W 2024 r. ich odsetek wzrósł do 20% i 48%.

Jednak, nadal w wielu punktach handlowych i usługowych brakuje podstawowej infrastruktury płatniczej. W badaniu realizowanym na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa konsumenci zostali zapytani o miejsca, gdzie – zgodnie z ich doświadczeniami – nie można płacić bezgotówkowo. Nadal liderem tego rankingu pozostają usługi w domu (52%). Brak możliwości płatności cyfrowych dostrzegany jest również w niektórych automatach sprzedażowych (38%), w komunikacji publicznej (35%), w warsztatach samochodowych (30%) i w administracji (28%).

W jakich miejscach konsumenci najczęściej sięgają po gotówkę? Tradycyjnym portfelem płacimy za usługi realizowane w domu (52%), w warsztatach samochodowych (52%), salonach fryzjerskich (52%), w małych sklepach spożywczych (44%), jak również za usługi medyczne (42%).

W 2024 r. udział gotówki w liczbie transakcji detalicznych spadł o 4 pp. do poziomu zaledwie 31%.

Na znaczeniu zyskują również płatności mobilne, które na przestrzeni ostatnich kilku lat, z niszowego rozwiązania stały się powszechnym instrumentem płatniczym, po który coraz częściej sięgają konsumenci. Badanie POLASIK Research pokazuje, że już 64% ankietowanych korzysta z mobilnej bankowości, a 39% respondentów deklaruje, że w najbliższej przyszłości ma zamiar płacić przy użyciu smartfona. Najwięcej zwolenników płatności mobilnych jest wśród najmłodszej generacji konsumentów – w grupie wiekowej 18-24 lata niemal połowę wszystkich płatności w POS dokonano za pomocą smartfona (45%).

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: