Serwis Rynek Kolejowy poinformował, że PKP Intercity testował na początku roku jeden zestaw Starlink. Był on zamontowany w jednym pociągu.
W drugiej połowie lutego br. w jednym z należących do przewoźnika jednostek ED160 przeprowadzono testy nowego rozwiązania. Poprawie dostępności Internetu w trasie miało służyć zastosowanie routerów wielomodemowych z dostępem do Internetu poprzez sieć satelitów Starlink.
Pozytywnie oceniamy działanie technologii satelitarnej w pojeździe będącym w ruchu z prędkością 160 km/h. Na uwagę zasługuje stabilność połączenia – odpowiada na pytania Rynku Kolejowego rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz.
Kluczową zaletą jest stabilność połączenia, czyli wydajność w zakresie pobierania i wysyłania danych oraz krótki czas odpowiedzi na ping mierzony w milisekundach. Do wad należy brak dostępności odbiorników Starlink dedykowanych do transportu kolejowego oraz gorsza stabilność połączenia w terenach zurbanizowanych.
Zestawy Starlink chce PKP Intercity dostarczać firma ACO Solutions.
Wkrótce mają odbyć się kolejne testy – tym razem na innych typach elektrycznych zespołów trakcyjnych (o wagonach rzecznik nie wspomina). Czas i miejsce ich przeprowadzenia nie są na razie znane. Obecnie przewoźnik rozmawia na ten temat z producentami taboru. Nie wiadomo też, kiedy można spodziewać się testów z pasażerami.
Przy okazji – nawiązując do licznych skarg pasażerów na źle działającą lub w ogóle niedziałającą sieć WiFi na pokładzie PKP Intercity – serwis Rynek Kolejowy zapytał spółkę o ocenę obecnej sytuacji związanej z dostępnością Internetu w jej pociągach.
Poświęcamy dużo uwagi pokładowym systemom WiFi, wychodząc naprzeciw sugestiom naszych pasażerów. Sukcesywnie zwiększamy liczbę wagonów z routerami w technologii LTE, a także 5G, bazując na montażu własnym oraz w czasie przeglądów P5 – stwierdził rzecznik przewoźnika.