Szanowni Państwo,
jako koalicja polskich organizacji biznesowych zrzeszających firmy członkowskie ze wszystkich najważniejszych sektorów polskiej gospodarki, a w szczególności największych dostawców usług cyfrowych i towarów opartych o nowoczesne technologie, pragniemy wyrazić poparcie dla kierunkowych założeń przyjętych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw (dalej: UKSC), która implementuje do polskiego porządku prawnego unijną dyrektywę w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa (dalej: dyrektywa NIS 2).
Aktualna treść projektowanej ustawy jest efektem wieloletniego, wysoce transparentnego i demokratycznego procesu konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, podczas których autorzy projektu uwzględnili dziesiątki, jeśli nie setki uwag strony społecznej i resortów zaangażowany w prace. Przyjęcie ustawy nie powinno być dłużej zakładnikiem niekończących się uwag i rozbieżności w kwestiach drugorzędnych, których celem w niektórych przypadkach wydaje się wyłącznie opóźnienie prac. W obecnej sytuacji geopolitycznej polski rząd nie może dłużej
pozostawać bez narzędzi prawnych pozwalających na skuteczne zarządzanie realnym ryzykiem związanym z dostawcami wysokiego ryzyka. Jest to kwestia kluczowa z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i obywateli. Z tych względów zwracamy się do Państwa z apelem o przyśpieszenie prac nad projektem UKSC, a w szczególności pilne rozpatrzenie go przez Stały Komitet Rady Ministrów.
Jesteśmy przekonani, że wdrożenie w Polsce standardów wynikających z dyrektywy NIS2 wymiernie zwiększy poziom odporności krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, a tym samym podniesie poziom bezpieczeństwa państwa, obywateli i przedsiębiorców. Szczególne znaczenie ma przy tym pilne wdrożenie – uzgodnionego na poziomie UE i zapisanego w dokumencie 5G Toolbox – mechanizmu identyfikowania i wyznaczania dostawców wysokiego ryzyka. Administracja publiczna wyposażona w możliwość identyfikowania i wskazywania dostawców wysokiego ryzyka będzie mogła skuteczniej reagować na zagrożenia systemowe związane z obecnością i wykorzystywaniem technologii oraz urządzeń pochodzących od dostawców, którzy potencjalnie mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego.
Wbrew podnoszonym przez przeciwników projektu argumentom o wyjątkowo restrykcyjnym charakterze polskich regulacji, zbliżone przepisy opierające się na toolboxie 5G wprowadziła już zdecydowana większość państw członkowskich Unii Europejskiej, spośród których już ponad 10 podjęło działania zmierzające do zmniejszenia ryzyka związanego z wykorzystaniem sprzętu pochodzącego od dostawców wysokiego ryzyka.
Z rosnącym zaniepokojeniem obserwujemy przy tym intensyfikowaną w ostatnim czasie kampanię medialną, opierającą się na licznych publikacjach prasowych, wpisach w mediach społecznościowych i publicznych wystąpieniach, które w sposób nierzetelny, a nierzadko manipulacyjny i nieprawdziwy przedstawiają przebieg dotychczasowych prac nad projektowaną ustawą i jej główne założenia. Celem tych publikacji jest obrona interesów chińskich dostawców urządzeń i oprogramowania, którzy obawiają się, że po uchwaleniu ustawy zostaną uznani za dostawców wysokiego ryzyka. W naszej ocenie owe nierzetelne, realizowane w partykularnym interesie chińskich dostawców wystąpienia medialne są dowodem na to, że kierunkowe założenia projektowanej ustawy zostały określone właściwie, a jej najważniejsze narzędzia mają szanse prawidłowo spełniać swoje funkcje.
Podkreślamy jednoznacznie, że nasze organizacje podtrzymują wyrażone na wcześniejszych etapach prac legislacyjnych pozytywne stanowisko wobec zasadniczego kierunku rozwiązań przyjętych przez projektodawcę w trakcie prac nad projektem oraz wspierają jak najszybsze przyjęcie nowych regulacji. Podzielamy stanowisko Pana Premiera Krzysztofa Gawkowskiego, zgodnie z którym konieczność przyjęcia nowelizacji UKSC wynika z polskiej racji stanu, a tym samym powinna być priorytetem dla wszystkich zaangażowanych interesariuszy.
Pilne przyjęcie projektu nowelizacji UKSC przez Radę Ministrów i skierowanie go do prac parlamentarnych jest także kluczowe z punktu widzenia przestrzegania wiążącego Polskę prawa unijnego, zwłaszcza wobec faktu wszczęcia przez Komisję Europejską postępowania o naruszenie zobowiązań państwa członkowskiego poprzez naruszenie terminu transpozycji dyrektywy NIS 2, który upłynął 18 października 2024 roku. Dalsze opóźnienia w implementacji tych przepisów mogą skutkować skierowaniem skargi do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a w konsekwencji dotkliwymi sankcjami finansowymi.
Liczymy na wzięcie po uwagę przytoczonych powyżej argumentów i podjęcie pilnych działań zmierzających do przyjęcia projektu nowelizacji UKSC przez rząd oraz szybkie procedowanie projektu ustawy w trakcie prac parlamentarnych. Jesteśmy przekonani, że jego obowiązywanie przyczyni się do podniesienia poziomu systemowego cyberbezpieczeństwa w Polsce i zapewni skuteczne narzędzia obrony przed zagrażającymi naszemu państwu działaniami.
Z wyrazami szacunku
Sygnatariusze:
Amerykańska Izba Handlowa w Polsce
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
Związek Cyfrowa Polska
Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan
Izba Gospodarki Elektronicznej
Pełny tekst listu jest w załączeniu.